Comisia Economica din cadrul Senatului a dezbatut, in data de 2 iunie 2019, propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr.335/2007  (b123/24.03.2020), prin care se doreste transferul gratuit din proprietatea privata a statului, a terenurilor din cadrul complexului Romexpo, catre Camera de Comert si Industrie a Romaniei (Camera Nationala), in suprafata totala de 502.167 m2 (403.867 m+ 98.300m2) si introducerea de taxe si obligatii birocratice pentru IMM-uri in avantajul CCIR.

Pozitia CNIPMMR referitoare la propunerea legislativa

CNIPMMR solicita respingerea propunerii legislative, aceasta fiind facuta in avantajul exclusiv al CCIR, o asociatie privata, care practic ar fi improprietarita cu un teren intr-o zona centrala a Bucurestiului si ar dobandi dreptul de a incasa taxe de la intreprinzatori.

CNIPMMR considera ca Romexpo ar trebui pus in valoare printr-un parteneriat public-privat, in care, alaturi de administratia publica centrala, Primaria Muncipiului Bucuresti, pe de o parte,  si toate organizatiile reprezentative ale mediului de afaceri pe de alta parte, sa fie elaborate programe pentru promovarea IMM-urilor din Romania:

  • crearea celui mai mare accelerator de afaceri din sud-estul Europei;
  • infiintarea centrului expozitional MICE pentru turismul romanesc;
  • construirea unei sali polivalente (pentru organizarea de evenimente sportive, concerte, show-uri, conferinte etc.);
  • organizarea de targuri gratuite pentru start-up-uri;
  • organizarea unor evenimente de referinta: cel mai mare congres de tehnologie din estul Europei;
  • coworking space pentru start-up-uri si IMM-uri din industria IT.

CNIPMMR solicita public CCIR sa prezinte programele pentru sprijinirea mediului de afaceri, al start-up-urilor, derulate incepand cu anul 2004, de la momentul dobandirii dreptului de folosinta gratuita a terenurilor, in suprafata totala de 502.167 m2, prin HG nr. 1709/2004 si HG nr. 2127/2004, pentru o perioada de 49 de ani.

CNIPMMR RESPINGE ACORDAREA UNOR DREPTURI EXCLUSIVE UNEI ASOCIATII PRIVATE – CCIR SI OBLIGAREA IMM-URILOR LA PLATA DE TAXE

Propunerea legislativa propune, de asemenea, introducerea de noi obligatii birocratice si taxe pentru intreprinzatori, prin obligarea acestora  de a se inscrie intr-un registru – Catalogul firmelor –  realizat de CCIR si de a plati o taxa anuala aferenta acestei inscrieri.

Nivelul taxelor propuse prin pct. 5 din proiect este stabilit astfel:

  1. 100 de euro/an pentru intreprinderi mari;
  2. 75 de euro/an pentru intreprinderi mijloci;
  3. 50 de euro/an pentru intreprinderi mici;
  4. 20 de euro/an pentru microintreprinderi;
  5. 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale.
  • Proiectul incalca dreptul constitutional la libera asociereobligand profesionistii -societati comerciale si PFA-uri, intreprinderi individuale si familiale – sa se inscrie in Catalogul firmelor;
  • Nu poate fi obligata o persoana juridica sa se inscrie intr-un registru realizat de catre o structura asociativa si sa achite si o taxa pentru acest lucru, care nu reprezinta un serviciu prestat in folosul acelei firme ci indeplinirea unuia dintre obiectivele camerelor de comert, pe care aceasta ar trebui sa si-l realizeze prin mijloace proprii si nu prin forta coercitiva a unei legi.
  • Taxele reprezinta obligatii fiscale ale persoanelor juridice care se achita numai in contraprestatie cu un serviciu executat de catre o autoritate publica;
  • Se incalca dispozitiile Constitutiei privind libertatea si dreptul de a exercita o activitate economica, prin obligarea obtinerii unui “certificat de competenta” contracost, iar potrivit art. 281 alin. 7 din proiect in lipsa acestui certificat de competenta eliberat de CCIR, nu mai pot fi depuse situatiile financiare la unitatile Ministerului Finantelor Publice.
  • In Legea 31/1990 si in Codul Civil nu exista nicio prevedere conform careia persoana care administreaza o persoana juridica de drept privat trebuie sa indeplineasca anumite criterii de competenta, pentru desemnarea reprezentantului legal fiind suficient acordul de vointa al persoanelor care constituie persoana juridica.
  • In majoritatea IMM-urilor, persoana asociatului unic se confunda cu persoana administratorului, prin urmare acesta nu poate fi obligat sa detina anumite competente deoarece, odata cu investirea propriilor fonduri in functionarea firmei, el este singurul responsabil de esecul sau reusita acelei afaceri;
  • O asociatie privata – Camera de Comert si Industrie a Romaniei –  indiferent de scopul declarat si denumire, dobandeste, prin proiect avantaje din partea statului prin cresterea activului patrimonial – primirea in proprietate in mod gratuit a unui teren, are avantaje in domeniul productiei, comertului, prestarii de servicii, o zona in care primeaza libertatea comertului si concurenta loiala.

Raportat la dispozitiile Constitutiei Romaniei si jurisprudenta Curtii Constitutionale sunt evidente problemele de constitutionalitate ale proiectului:

Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un numar nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept – o asociatie – Camera de Comert si Industrie a Romaniei- caz prestabilit expres. Aceasta solutie legislativa nu vizeaza stabilirea unor reguli cu aplicabilitate generala;

Prin seria de derogarii introduse in proiect se  incalca principiul egalitatii prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat are caracter discriminatoriu in raport cu alte subiecte de drept privat.

Potrivit art. 362 din Codului Administrativ – OUG nr.57/2019 – bunurile proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale pot fi date in administrare, concesionate ori inchiriate. Legea nu prevede transferul gratuit din proprietatea privata a statului catre o persoana juridica privata, o structura asociativa, cum este Camera de Comert si Industrie. In plus se creaza o situatie neechitabila si discriminatorie fata de alte organizatii non-profit care primesc doar in folosinta gratuita imobile aflate in proprietatea statului.

Reamintim ca terenul care se doreste sa fie transferat gratuit CCIR este proprietatea statului roman si in administrarea Regiei Autonome „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat” potrivit HG nr. 1709/2004 si HG nr. 2127/2004.