Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta in parteneriat cu Institutia Prefectului Judetului Constanta si Institutia Prefectului Judetului Tulcea a lansat in data de 29 ianuarie 2007 in cadrul unei conferinte de presa “in oglinda” proiectul € F. € M. – EuroFarmers for EuroMarket. Proiectul a fost finantat de Uniunea Europeana prin Programul de micro-proiecte Fondul Europa.

€ F.€ M. – EuroFarmers for EuroMarket
  • Scop: Sensibilizarea populatiei din mediul rural al regiunii Dobrogea asupra integrarii europene, a procesului de aderare si a impactului acestuia, in contextul traditiei regiunii, prin adaptarea informatiei europene la nevoile grupurilor specifice: fermierii crescatori de animale producatoare de lapte din judetele componente regiunii, respectiv Constanta si Tulcea.
  • Localizare:   Romania –   Regiunea Dobrogea, Judetele Constanta si Tulcea,  Mediul rural                                                                                                                                                                                                                                                                 
  • Beneficiarii directi:
  1. fermierii crescatori de animale producatoare de lapte din regiunea Dobrogea, respectiv fermierii crescatori de vaci, oi si capre, procesatori ai laptelui obtinut;
  2. functionarii publici din cadrul celor doua institutii ale prefectului (Constanta si Tulcea) si personalul Patronatului Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta, antrenati in activitatile de  proiect.
  •   Grupul tinta: fermierii crescatori de oi, care detin exploatatii de ovine in regim privat cu un efectiv egal sau mai mare de 100 de capete, din regiunea Dobrogea.
  •   Buget: 49.500 EUR, din care fonduri UE 35.400 EUR, fonduri proprii 14.100 EUR.
  •  Durata proiectului:  11 luni (Ianuarie 2007 – Noiembrie 2007)

Pentru realizarea unei informari europene specifice eficiente a fermierilor crescatori de animale producatoare de lapte din regiunea Dobrogea, prin desfasurarea unei campanii de informare bazata pe elemente si valori ale ocupatiei traditionale specific dobrogene – cresterea oilor, activitatile de proiect au fost structurate intensiv si simultan in toata regiunea, pentru a obtine un impact unitar si pentru a demonstra, in acelasi timp puterea parteneriatelor.

  • Activitatile principale, in ordinea desfasurarii lor in cadrul proiectului, au fost:

Organizarea si desfasurarea unei conferinte de presa „in oglinda”.  Lansarea oficiala a proiectului, prezentarea parteneriatului si a activitatilor prevazute in proiect, s-a realizat in cadrul primei conferinte de presa, organizata la dublu, „in oglinda”, simultan in cele doua judete componente ale regiunii Dobrogea: Constanta si Tulcea.

€ F.€ M. – EuroFarmers for EuroMarket

I. Realizarea materialelor informative
I.1. Realizare si actualizare materiale informativ electronic – pagina de web
Realizarea unui site pentru si despre fermierii crescatori de animale producatoare de lapte din Dobrogea, are dublu rol:

  • suport informational modern, deschis si complet, cu accesibilitate optima, in orice moment, de oriunde, pentru si despre fermierii crescatori de animale producatoare de lapte din Dobrogea;
  • rol integrator, fiind element de legatura si contact cu persoane fizice si juridice din comunitatea europeana si din tarile candidate.

Site-ul (www.fermieri-dobrogeni.ro), contine, pe langa informatiile europene specifice prevazute pentru materialele informative tiparite, o prezentare a regiunii Dobrogea, istoricul traditiei cresterii animalelor, potentialul regiunii, legislatie, date statistice referitoare la fermierii crescatori de animale producatoare de lapte din regiune, organisme cu rol determinant pentru acest sector, date de contact ale acestora si alte informatii utile.
I.2. Realizare materiale informative tiparite
I.2.1. Realizarea si distribuirea pliantelor
Pliantele au constituit suportul pentru informatiile europene specializate de baza, care au fost utile atat membrilor grupului tinta, dar si beneficiarilor directi, respectiv tuturor fermierilor crescatori de animale din regiune:

  • principalele obiective ale Politicii Agricole Comune,
  • prevederile acquis-ului comunitar in domeniu, respectiv ale capitolului 7 de negociere referitoare la sectorul zootehnic,
  • etapele de urmat pentru certificarea produselor agro-alimentare pentru piata europeana,
  • reperele principalilor actori regionali in domeniul integrarii europene, reprezentanti ai organizatiilor cu directa implicare in domeniu.
€ F.€ M. – EuroFarmers for EuroMarket

Distribuirea pliantelor a fost facuta:
-in cadrul intalnirilor consultative, care s-au desfasurat in comunele reprezentative din punct de vedere al efectivului de animale producatoare de lapte si al numarului de fermieri care detin aceste animale in exploatatie;
-la Targul „Lactate Dobrogene pentru Piata Europeana” ;
-prin intermediul asociatiilor profesionale (Asociatia Crescatorilor de Oi din Dobrogea si Asociatia Nationala a Crescatorilor de Caprine – CAPRIROM);
-fiecare primarie din mediul rural al regiunii Dobrogea.
S-a asigurat in acest fel acces liber, neconditionat, fara discriminari, al cetatenilor din mediul rural la informatia europeana specializata.
I.2.2. Realizarea si distribuirea revistei „Fermieri Dobrogeni in Europa”
Revista „Fermieri Dobrogeni in Europa” a oferit informatii europene specializate detaliate, care au fost actualizate trimestrial, referitoare la:

  • piata unica – principii si mecanisme;
  • conditii care trebuie respectate si avute in vedere pentru cresterea animalelor in ferme,
  • cerintele si standardele de calitate si igiena prevazute de normele comunitare pentru produsele alimentare specifice sectorului zootehnic, incepand de la recoltarea materiilor prime pana la prezentarea lor pe piata;
  • solutii concrete de asocieri si parteneriate, prin publicarea de date de contact a potentialilor investitori;
    • exemple concrete de succes ale fermierilor din tarile membre Uniunii Europene (in special din statele care au aderat in 2004, fiind mai apropiate geografic, economic si temporal prin data aderarii) si exemple de buna practica din Romania;
    • elemente de agricultura si certificare ecologica a produselor alimentare, cu mare cerere pe piata europeana,
    • surse de finantare active, conditii si etape de accesare pentru fermierii crescatori de animale producatoare de lapte, ca membri ai diferitelor forme asociative;
    • in numarul ulterior desfasurarii Targului „Lactate Dobrogene pentru Piata Europeana”, au fost publicate rezultatele concursului;
    • alte informatii utile, semnalate si solicitate de beneficiari.

II. Organizarea si desfasurarea intalnirilor consultative
II.2. Desfasurarea intalnirilor consultative
Intalnirile au fost deschise, fiind permis accesul presei, participarea va fi libera si neconditionata, fara a se face discriminari intre participanti.
Au fost organizate intalniri consultative in comunele reprezentative din judetele Constanta si Tulcea, din punct de vedere al numarului de animale producatoare de lapte: Istria (CT), Cogealac (CT), Vacareni (TL), Greci (TL), Baneasa (CT), Casimcea (TL), Topolog (TL), Sacele (CT), Mihai Viteazu (CT), Baia (TL), Stejaru (TL), Crucea (CT), Topalu (CT), Cerna (TL), Pestera (CT), Valea Nucarilor (TL), Tortoman (CT), Chilia Veche (TL), Pardina (TL), Seimeni (CT).
Ineditul acestor intalniri consultative a fost prezenta in echipa de specialisti care s-a deplasat in comunitatile selectate, a reprezentantilor organizatiei Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii, ca si consultanti pentru dezvoltarea durabila a fermelor de animale ca afacere.
III. Targul „Lactate Dobrogene pentru Piata Europeana”                       

Activitatea simbol a proiectului, i-a conferit acestuia caracter de reprezentare a identitatii traditionale regionale in context european, este Targul Lactatelor Dobrogene.

TARGUL „LACTATE DOBROGENE PENTRU PIATA EUROPEANA” a reprezintat activitatea simbol in cadrul  proiectului €F. €M. – EuroFarmers for EuroMarket si a constat in expunerea de produse lactate (branza telemea de oaie, branza traditionala de oaie, cascaval de oaie si iaurt de oaie) cu scopul promovarii traditiei dobrogene.
Evenimentul a fost o premiera la nivelul regiunii dobrogene. Au avut loc numeroase intalniri ale partenerilor proiectului (Patronatul IMM Constanta, Institutia Prefectului Constanta si Institutia Prefectului Tulcea) in vederea stabilirii programului targului. Au fost discutate adoptarea celei mai eficiente campanii de informare si promovare a evenimentului si s-au concluzionat urmatoarele aspecte:
-Distribuirea afiselor si pliantelor (promotoare ale targului) la toate Primariile din judetele Constanta si Tulcea
-Organizarea unei conferinte de presa pentru informarea mass-mediei
-Difuzarea spoturilor publicitare in cadrul unor posturi radio cu cea mai mare audienta din partea grupului tinta;
-Promovarea in urmatorul numar al revistei “Fermier dobrogean in Europa” a targului.
Patronatul IMM Constanta a demarat o ampla campanie de promovare a targului prin distribuirea de pliante si lipirea afiselor in orasul Constanta si Statiunea Mamaia. De asemenea in mijloacele de transport care circula in mediul rural au fost expuse afise si distribuite pliante. Spoturi publicitare au fost transmise atat la nivel national prin Antena Satelor cat si la nivel regional (Radio Constanta, Radio Vacanta). Targul “Lactate dobrogene pentru piata europeana” a fost intens promovat si de presa locala, rezultanta conferintelor de presa organizate atat inaintea desfasurarii lui, cat si dupa. Bannerele, tiparite prin proiect au fost expuse cu doua saptamani inaintea desfasurarii targului in locuri publice de vizibilitate maxima.
Au fost transmise invitatii de participare la toate institutiile a caror activitate este legata de tematica targului: Directia Agricola pentru Dezvoltare Rurala Constanta/Tulcea, Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, Agentia Nationala de Consultanta Agricola,  Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Constanta/Tulcea, Oficiul pentru Protectia Consumatorului Constanta, Asociatia Crescatorilor de Ovine din Dobrogea, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA), Universitatea Ovidius Constanta – Facultatea de Agricultura, Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Agentia pentru Dezvoltare Economica, Regionala si Investitii – Dobrich, Bulgaria.
In data de 20 Iulie 2007, ziua Sfantului Ilie, la Cetatea Histria a debutat Targul “Lactate dobrogene pentru piata europeana”. S-au prezentat un numar de 30 de expozanti din judetele Constanta si Tulcea, miza expozitiei fiind acordarea a patru premii pentru fiecare categorie de produs si un premiu pentru amenajarea standului. Deschiderea oficiala a avut loc la ora 14:00 in prezenta Prefectului Judetului Constanta, Subprefectului Judetului Tulcea, Sub-Secretarului de Stat al Ministerului Agriculturii, Primarului Judetului Tulcea, reprezentantilor institutiilor care au sprijinit acest proiect. Regiunea Dobrogea a fost reprezentata de numerosi fermieri care desi nu au expus produse lactate au fost deosebit de interesati de stabilirea contactelor viitoare si modificarile legislative care au fost dezbatute la Forumul Fermierilor Dobrogeni.
Ziua de 21 Iulie a fost dedicata dezbaterilor in domeniul agricol, jurizarii produselor expuse si conferintei de presa. In cadrul evenimentului au fost desemnati castigatorii care au participat la o excursie intr-o tara europeana cu traditie in cresterea oilor. Au fost decernate diplome de participare pentru toti expozantii la targ. Cele doua zile ale evenimentului s-au incheiat cu spectacol de muzica populara dobrogeana.

€ F.€ M. – EuroFarmers for EuroMarketSuccesul evenimentului a fost masurat prin numarul mare de vizitatori (aproximativ 1000) si  reactiile in presa de dupa eveniment.
Proiect derulat de Patronatul IMM Constanta in parteneriat cu Institutia Prefectului Constanta si Institutia Prefectului Tulcea