Constanta, 5 mai 2011
Seminarul IMM FOCUS REGIONAL – Solutii pentru profit, care a avut loc la Constanta, in data de 5 mai, la Hotel Iaki din statiunea Mamaia, a adus la masa dialogului peste 140 de oameni de afaceri, reprezentanti ai institutiilor cu incidenta asupra mediului de afaceri, specialisti din domeniul financiar-bancar si asigurari, consultanti in accesarea fondurilor structurale, in taxe si impozite, in legislatia muncii, oficialitati locale si jurnalisti.
Evenimentul a fost organizat de catre International Business Promotion in parteneriat cu Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta,  Allianz Tiriac Asigurari, BCR, Mazars Romania, Noerr Finance & Tax, FNGCIMM, Trans Sped.
International Business Promotion (IBP) este o companie romaneasca specializata in sisteme informationale multimedia si servicii de promovare selective, care prin intermediul publicatiilor si evenimentelor pe care le realizeaza, ofera o gama larga de modalitati de comunicare business-to-business si business-to-consumer.
Seminarul a avut ca scop crearea unui cadru eficient de dialog intre participanti, care au avut oportunitatea de a discuta despre problemele cu care se confrunta in activitatea lor si de a identifica, impreuna cu specialistii din domeniu, solutiile optime pentru dezvoltarea afacerilor.
Invitatii din cadrul evenimentului au venit cu solutii concrete, adaptate segmentului IMM, pentru eficientizarea afacerilor precum si cu oportunitati de dezvoltare a acestora.

IMM FOCUS REGIONAL

Principalele teme dezbatute in cadrul seminarul ,, IMM Focus Regional – Solutii pentru profit’’ au fost identificarea unor solutii de finantare pentru IMM; principii noi in creditarea companiilor mici si mijlocii; garantarea creditelor; noutatile in legislatia fiscala si consultanta in ceea ce priveste returnarea de TVA; inspectia fiscala; probleme identificate in  accesarea fondurilor europene si de la bugetul de stat; oportunitati de afaceri, produse si servicii necesare pentru dezvoltarea afacerilor, business planning; cash-flow  management, managementul riscului, administrarea afacerii; taxe si impozite, asigurari (ex: asigurarea de raspundere comerciala in cazul incapacitatii de plata); facilitati pentru activitati de import/export.
In cadrul primei sesiuni, dl. Dumitru NANCU, Vicepresedinte AIPPIMM a prezentat importanta precum si facilitatile celui mai nou proiect aflat in desfasurare, intitulat “Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri” – derulat prin Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri.
Obiectivul Programului il constituie stimularea infiintarii de noi microintreprinderi, cresterea potentialului de accesare a surselor de finantare si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor, in scopul implicarii acestora in structuri economice private. Finantarea programului se va face cu fonduri de la bugetul de stat prin acordarea de alocatii financiare nerambursabile (AFN), pentru cel putin 1100 de microintreprinderi.
Beneficiarii programului sunt tinerii debutanti in afaceri, cu varsta de pana in 35 de ani, care nu au mai detinut calitatea de actionar sau asociat in vreo firma si au un plan bun de afaceri cu ajutorul caruia sa obtina un punctaj cat mai mare la aplicatia on-line.
Programul vine in sprijinul celor care doresc sa initieze o afacere prin facilitatile oferite : acordarea de alocatii financiare nerambursabile reprezentand cel mult 50% din valoarea proiectului de investitii, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 10.000 euro. Se vor acorda garantii de stat pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii planurilor de afaceri, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 80.000 euro, prin intermediul Fondului National de Garantare al Creditelor pentru IMM .
Dl. Razvan TUDOR, consultant Ollin Proiect, trainer si speaker inspirational pe teme de o factura variata de la marketing si vanzari pana la managementul riscului, deschide sesiunea a doua a seminarului cu viziunea sa referitoare la succesul in afaceri. De la ideea de succes, pana la principiile care stau la baza acestuia, trainer-ul transmite participantilor cele mai noi abordari in domeniul marketingului, in vederea obtinerii succesului in afaceri.
Ultima sesiune a seminarului dezbate fondurile structurale si accesarea lor. In interventia sa, reprezentantul Patronatului IMM Constanta, a realizat  o scurta retrospectiva a mediului de afaceri de la debutul crizei financiare in anul 2007, in S.U.A. si pana la manifestarea acesteia in Romania, in trimestrul IV al anului 2008, precum si modul in care intreprinzatorii au depasit acest moment dificil.
Criza financiara se naste in momentul in care cererea de bani este mai mare decat oferta de bani. Declansata in 2007 de un deficit de lichiditate in sistemul bancar din Statele Unite, criza financiara a dus la prabusirea marilor institutii financiare si la recesiune, in pietele bursiere din intreaga lume. Actiunea care a stat la baza crizei a fost acordarea de imprumuturi de catre companiile  ipotecare din S.U.A., unor persoane cu un istoric de plata indoielnic, transformand apoi aceste credite in obligatiuni, pe care le-au vandut apoi institutiilor financiare din intreaga lume. La randul lor, institutiile financiare au revandut aceste obligatiuni fondurilor de pensii si fondurilor speculative.
Practic, criza a debutat in toamna anului 2006, in S.U.A., in momentul in care americanii au intrat in imposibilitate de plata, fiind apoi executati silit. Pe parcursul anului 2007, aceasta se transforma intr-o criza a creditelor la nivel mondial. Federal Reserve, impreuna cu Banca Centrala Europeana si bancile centrale din Canada, Marea Britanie si Elvetia au luat o serie de masuri pentru a redresa activitatile bancilor, masuri care, din pacate, nu au avut efectul scontat.
In Europa, problemele majore s-au resimtit in Marea Britanie, incepand cu luna august a anului 2007, cand mai multe banci de renume au intrat in colaps financiar.
In Romania, efectele crizei economice mondiale s-au manifestat in trimestrul IV al anului 2008, odata cu intrarea in declin a unor importante ramuri industriale : industria transporturilor, produselor textile, auto, metalurgia, masinile si aparatele electrice.
In ceea ce priveste sectorul financiar-bancar din Romania, bancile noastre au acordat credite neperformante prin supraevaluarea activelor, ceea ce a dus la cresterea consumului pe datorie ; altfel spus, populatia a contractat imprumuturi peste capacitatatea sa de rambursare. Finalul anului 2008, aduce o inasprire a conditiilor de creditare si o lipsa de lichiditate in piata, precum si o scaderea a puterii de cumparare, fapt care s-a reflectat in toate sectoarele economiei.
In continuare, reprezentantul Patronatului IMM Constanta a descris sprijinul acordat IMM-urilor de catre organizatia patronala,  prin proiectul aflat de plina desfasurare ,, Competente la nivel european pentru cresterea ocupabilitatii angajatilor si a competitivitatii firmelor din domeniul constructiilor, prin metode inovative de formare profesionala continua’’, care se adreseaza in special firmelor din domeniul constructiilor. Cu ajutorul formarii profesionale continue, muncitorii necalificati si cu calificare de nivel scazut, vor dobandi competente recunoscute la nivel national si european, in 7 meserii din domeniul constructiilor.

IMM FOCUS REGIONAL

Mai mult decat atat, in urma deplasarii recente, in Bulgaria, a reprezentantului Patronatului IMM Constanta , care a luat parte la incheierea unui memorandum privind sursele de energie regenerabila si eficienta energetica, PIMM CONSTANTA va initia oportunitatea formarii profesionale si calificarii in domeniul tehnicii solare, domeniu aflat in faza de debut in tara noastra.
Oportunitatea pe termen lung, oferita de acest proiect consta in dezvoltarea sectorului IMM-urilor, sector care are o contributie esentiala in crearea de noi locuri de munca, in conditiile in care, in actualul contex economic efectele crizei financiare se resimt din plin.
 Dintre cei care au luat cuvantul mentionam : dl. Cristian VANGHELE- Analist Financiar-Bancar, reprezentant al Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM, d-na. Cornelia CORSATE- reprezentant al Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud-Est, d-na. Doinita RADU- reprezentant al Directiei Generale a Finantelor Publice Constanta, dl. Laurentiu LAZAR- Consul Onorific al Norvegiei, reprezentanti ai Mazars Romania, Radu SOVIANI- realizator, editor si prezentator The Money Channel, responsabil cu moderarea si interactivitatea seminarului.
Evenimentul s-a desfasurat intr-un mod interactiv, existand un dialog permanent intre reprezentantii institutiilor cu incidenta asupra mediului economic, specialistii din domeniul financiar-bancar, din domeniul fiscal, din domeniul juridic si intreprinzatori. Seminarul a fost organizat sub egida Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.