Dupa 6 luni de la intrarea in vigoare a Codului fiscal (01.01.2016), Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada: 16 mai–13 iunie 2016 un amplu sondaj privind modul de implementare si efectele Formularului (088), precum si ale procedurii evaluarii intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, portalului www.immromania.ro si la nivelul membrilor CNIPMMR.

Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 72% microintreprinderi, 23% intreprinderi mici si 5% intreprinderi mijlocii, toti afirmand ca au completat formularul (088) si au parcurs procedura evaluarii.

La intrebarea, Ati intampinat dificultati in parcurgerea procedurii de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA”, 95% dintre cei chestionati au raspuns afirmativ.

Printre dificultatile intampinate, respondentii au mentionat urmatoarele:

  • birocratia excesiva – 95%;
  • lipsa transparentei criteriilor de evaluare – 80%;
  • neclaritati in procedura de evaluare – 75%;
  • lipsa motivarii in fapt si in drept a deciziei de neindeplinire a criteriilor – 22%;
  • alte probleme – 14%.Respondentii au mentionat ca Formularul 088 a crescut in mod nejustificat birocratia pentru microintreprinderi si intreprinderile mici, reprezentand un chestionar de centralizare a unor informatii incluse deja in alte formulare sau baze de date detinute de autoritatile publice sau a unor informatii nerelevante, exemplificand in acest sens:
    • informatiile privind sediul/sediile secundare – sunt detinute de Registrul Comertului;
    • obligatiile fiscale, cazierul fiscal, venituri brute realizate, conturi bancare – informatii la care ANAF are acces deplin;
    • numarul contractelor individuale de munca incheiate – se regasesc in REVISAL;
    • este neconcludenta cerinta prezentarii unor documente privind studiile si veniturile obtinute in ultimele 12 luni– pot exista situatii in care tineri fara experienta si fara venituri in ultimele 12 luni au o idee foarte buna de afacere – un start-up – si sa li se refuze acordarea codului de TVA in actuala procedura;
    • este nerelevanta si mentionarea sumei cu care asociatii/administratorii firmei nou infiintate au creditat alte entitati;
    • intreaga procedura de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice ce implica operatiuni din sfera TVA este neclara si netransparenta.

03-taxe-shutterstock-10

Respondentii au solicitat adoptarea de masuri legislative si administrative pentru rezolvarea problemelor semnalate, sustinand in principal:

  • necesitatea inlocuirii  pentru IMM-uri a Formularului (088) cu o „Declaratie pe propria raspundere privind intentia contribuabilului de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA”, care sa se completeze electronic si sa se depuna online (95% din respondenti);
  • reducerea si simplificarea procedurilor administrative, cu implementarea principiului “Only once”, astfel ca intreprinderile sa nu fie supuse de mai multe ori la declaratii si proceduri administrative pentru aceleasi date si acelasi subiect (80% din respondenti);
  • eliminarea neclaritatilor din procedura, astfel incat liberul arbitru al Fiscului sa nu se poata transforma in abuz (75% din respondenti).

In ceea ce priveste efectele Formularului (088), precum si ale procedurii evaluarii intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, 97% dintre respondenti au mentionat ca au inregistrat efecte negative.

  1. POZITIA CNIPMMR PRIVIND FORMULARUL (088) SI PROCEDURA EVALUARII intentiei si a capacitatii IMM-URILOR IN DOMENIUL TVA

CNIPMMR propune ca Formularul 088 – „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” sa fie inlocuit cu o „Declaratie pe propria raspundere privind intentia contribuabilului de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA”, care sa se completeze electronic si sa se depuna online, deoarece societatile care depasesc plafonul de scutire a platii T.V.A. de 220.000 lei stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt de drept platitoare de TVA, parcurgerea unei proceduri de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA nefiind justificata.

Propunerea CNIPMMR are in vedere urmatoarele considerente:

  • Necesitatea aplicarii principiului “Ganditi mai intai la scara mica”, cu realizarea sistematica a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri si a Testului IMM pentru Formularul 088;

 

  • Reducerea si simplificarea procedurilor administrative, cu implementarea principiului “Only once”, astfel ca intreprinderile sa nu fie supuse de mai multe ori la declaratii si proceduri administrative pentru aceleasi date si acelasi subiect, impunandu-se eliminarea din Formularul (088) a informatiilor incluse déjà in alte formulare sau baze de date:
    • informatiile privind sediul/sediile secundare – detinute de Registrul Comertului;
    • obligatiile fiscale, cazierul fiscal, venituri brute realizate, conturi bancare – la care ANAF are acces deplin;
    • numarul contractelor individuale de munca incheiate – care se regasesc in REVISAL;

 

  • Asigurarea pentru IMM-uri a unei proceduri simple, care sa fie oprationala prin completarea formularului in mod electronic si depunerea on-line, pentru evitarea practicilor corupte si reducerea timpului consumat de contribuabil pentru birocratie;

 

  • Aigurarea transparentei procedurii de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA si a modului de punctare obiectiva a criteriilor stabilite;

 

  • Eliminarea neclaritatilor din procedura de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, astfel incat liberul arbitru al fiscului se nu se poata transforma in abuz.

Sursa: www.cnipmmr.ro