FINANTAT DE UNIUNEA EUROPEANA
PROGRAMUL PHARE 2004/016-783.01.03/G/CBC/JSPF
CBC- BULGARIA-ROMANIA
PROIECTUL BG 2004 / 016 – 783.01.03-12 
Dupa semnarea protocolului de ajutor nerambursabil cu agentia executiva PHARE “Colaborare transfrontaliera” din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale s-a demarat proiectul prin Programul “Colaborare transfrontaliera – Bulgaria-Romania” – “Consumatori suntem noi toti”.
Patronatul IMM Constanta in parteneriat cu Agentia pentru Dezvoltare Economica, Regionala si Investitii(aplicant) si Camera de Comert si Industrie(patener si asociat) din orasul Dobrici, Bulgaria au constituit actorii principali ai proiectului.
In vederea participarii cu drepturi depline in Uniunea Europeana a Bulgariei si Romaniei, scopul principal vizat de guvernele celor doua tari a fost si este desfasurarea unei politici pentru micsorarea diferentelor de dezvoltare intre ambele tari fata de Uniunea Europeana, cat si depasirea dificultatilor economice care au aparut odata cu intrarea pe piata europeana comuna.In acest sens, masurile specifice pe programele de colaborare transfrontaliera au o semnificatie majora pentru dezvoltarea retelelor regionale moderne de colaborare, precum si dezvoltarea unei infrastructuri comune de afaceri pentru concentrarea resurselor comune.
Prin realizarea expunerilor “Produs in Constanta” si “Produs in Dobrici”, au fost incurajati producatorii locali in a-si aduce aportul la dezvoltarea unei piete transfrontaliere comune de marfuri si servicii. Participarea directa a consumatorilor locali la selectarea firmelor si comerciantilor care reprezinta orasele acestora la expunerile din regiunile invecinate, a fost de fapt votul si aprecierea lor. Acestea sunt din ce in ce mai importante si determinabile pe piata complexa si comuna carora “satisfacerea intereselor  consumatorilor inseamna promovarea competitivitatii producatorilor”.

INTALNIRE DE LUCRU ORGANIZATA IN CADRUL PROIECTULUI

Organizarea orientata spre proiect a seminarului international “Consumatorul – putere principala activa a pietei europene unite” a urmarit promovarea capacitatii de informare privind tendintele pentru apararea consumatorilor in politica Uniunii Europene,  dezvoltarea si extinderea pietei comune pe baza cresterii calitatii in interesul acestora, precum si evitarea obstacolelor in transferul transfrontalier al marfurilor si serviciilor.
Prin crearea conditiilor pentru schimbul de realizari, prin informarea mediului de afaceri din cele doua parti de frontiera privind standardele europene comune si cerintele de protejare a consumatorilor si prin realizarea de expuneri comerciale ale firmelor-producatoare, selectate de catre consumatorii locali ai celor doua orase, proiectul a raspuns scopurilor programului de imbunatatire a coordonarii intre autoritatile locale, mediul de afaceri si ONG-rile din municipiile Dobrici si Constanta privind  depasirea diferentelor teritoriale fata de Uniunea Europeana, extinderea bunei vecinatatii si al parteneriatului intre cele doua regiuni de granita.
Scopul practic al proiectului a fost promovarea relatiilor intre IMM-urile din cele doua judete si atingerea unui nivel inalt de aparare a intereselor consumatorilor – un element esential al pietei europene unite si o conditie importanta pentru formarea culturii de consumator a populatiei.
Proiectul a dezvoltat relatiile transfrontaliere intre Dobrici si Constanta (care isi au traditiile lor) si a contribuit la micsorarea diferentelor inter-regionale si teritoriale fata de Uniunea Europeana, extinderea bunei vecinatati si a parteneriatului intre cele doua regiuni de granita, precum si promovarea  competitivitatii economiilor locale.
Activitatile din proiect au fost indreptate catre:

  • Incurajarea producatorilor si comerciantilor pentru a ridica nivelul calitatii marfurilor si serviciilor;
  • Formarea unei piete moderne de marfuri si servicii, dar si promovarea increderii consumatorilor in ea;
  • Incurajarea interesului consumatorilor si crearea unui parteneriat intre structurile de control;
  • Apararea sanatatii consumatorilor cat si a intereselor lor economice.

Prin conditiile create de proiect pentru un schimb reusit de informatii intre municipalitati si regiunile din Marea Britanie, provincia Esex, si premisele de dezvoltare create cu scopul atingerii standardelor pietei europene unite, li s-a acordat institutiilor si organizatiilor posibilitatea sa-si schimbe experienta si sa-si adapteze activitatile pentru atingerea:

  • Unui nivel inalt de protejare a intereselor consumatorilor;
  • Aplicarii eficiente a legislatiei specializate;
  • Participarii organizatiilor de consumatori in politica de aparare a intereselor proprii si a “urmaririi produsului”.

Scopul proiectului:
Extinderea bunei vecinatati si a parteneriatului dintre cele doua regiuni de granita. Acestea au avut drept scop crearea unei piete regionale moderne si buna coordonare intre autoritati si afaceri, in vederea promovarii competitivitatii economiilor locale pentru reusita aderarii regiunilor la piata europeana unita.
Scopurile concrete ale proiectului:

  • Crearea unei piete cu marfuri de calitate (orientate catre consumatori) si sporirea increderii acestora in structurile de control care vor lucra eficient. Aceasta este o conditie decisiva pentru existenta si ridicarea competitivitatii firmelor din zona transfrontaliera Dobrici – Constanta;
  • Promovarea si dezvoltarea colaborarii transfrontaliere intre autoritatile locale, institutiile care reglementeaza mediul de afaceri si asociatiile de afaceri ale consumatorilor si producatorilor locali;
  • Promovarea relatiilor intre IMM-urile din cele doua judete  si atingerea unui nivel inalt de aparare a intereselor consumatorilor – un element esential al pietei europene unite si o conditie importanta pentru formarea culturii de consumator a populatiei.

Beneficiari directi de proiect sunt:

  • Administratiile celor doua parti, Dobrici si Constanta, care isi vor dezvolta mediul propriu de organizare, comunicare si informare pentru activitati efeciente, in vederea reglementarii activitatilor comerciale in conformitate cu principiile, normele si bunele practici ale Uniunii Europene
  • Structurile regionale si locale ale organizatiilor consumatorilor care apara drepturile acestora
  • Cei mai buni producatori locali, selectati de catre consumatorii locali, carora proiectul le va organiza o expunere in orasul invecinat – cel putin 15 firme din Constanta  si respectiv 15 firme din Dobrici vor vizita, cu produsele lor, orasele de granita

Activitati:

  • Campanie de informare in orasele Dobrici (Bulgaria) si Constanta (Romania) despre drepturile consumatorilor
  • Organizarea si desfasurarea forumului international de discutii “Consumatorul – putere principala activa a pietei europene active” – cu participarea de experti din Esex, Marea Britanie, care lucreaza in domeniul de control al aplicarii standardelor comerciale la nivel local
  • Organizarea de expuneri comerciale specializate – “Produs in Dobrici” pe teritoriul Constantei si “Produs in Constanta” pe teritoriul orasului Dobrici –  a firmelor selectate de catre consumatori

Durata proiectului:  12 luni (Ianuarie 2007 – Decembrie 2007)
Buget total: 30 483 euro
Executant:  Agentia pentru Dezvoltare Regionala Economica si Investitii Bulgaria
Parteneri:    Patronatul IMM Constanta –  Romania

Camera de Comert si Industrie Dobrici – Bulgaria

Proiectul s-a realizat cu sprijinul Primariei Dobrici.